Sprawdź jak prowadzić poprawnie konto marki na FB, jak się reklamować, wyróżniać kanał i zaangażować odbiorców. Podstawy w pigułce

Facebook — Sprawdź jak prowadzić poprawnie konto marki na FB, jak się reklamować, wyróżniać kanał i zaangażować odbiorców.

Prowadzenie konta marki na Facebooku to jeden z najpopularniejszych sposobów na prezentację naszej marki w internecie. Wiele osób właśnie na tym portalu społecznościowym chce promować swoje projekty, sklepy internetowe, czy nowo powstałe marki. Ale czy tak do końca wiemy na jakie elementy warto zwrócić największą uwagę i które są najważniejsze? W tym tekście podpowiadamy jak poprawnie promować kanał marki na Facebooku, jak optymalizować profili, jak reklamować się i wyróżniać kanał oraz angażować odbiorców.

Reklama marki na Facebooku

Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Gromadzi on wiele milionów użytkowników, a większość Polaków używa go regularnie. Na tym portalu społecznościowym użytkownicy nie tylko spędzają wolny czas, ale także interesują się kanałami tematycznymi, dokonują zakupów, czy przeglądają ogłoszenia. Reklama na portalu społecznościowym tego typu jest zatem bardzo dobrym sposobem na promowanie się w internecie. Możemy zrobić to przede wszystkim za darmo, ale także samodzielnie, dzięki czemu dostosujemy promocję marki do naszych potrzeb czy pomysłów. Będziemy mogli również robić to niestandardowo, niezobowiązująco, a także co ważne profesjonalne.

Optymalizacja profilu

Pierwszym krokiem do promowania się na Facebooku jest założenie konta marki. Już w tym kroku powinniśmy zwrócić uwagę na bardzo ważną kwestią. Do wyboru mamy dwie opcje. Pierwszą z nich jest założenie profilu marki na standardowym koncie użytkownika, które tworzymy, a drugą stworzenie specjalnej strony, która będzie przypisana do podstawowego konta. Pierwszą opcją, warto wybrać, jeśli konta zamierzamy używać jedynie do celów związanych z promocją marki. Drugie rozwiązanie będzie doskonałe, jeśli zamierzamy nasz podstawowy profil wykorzystywać do celów prywatnych i śledzić znajomych, odpowiadać na komentarze itd. Pierwszą opcję, warto wybierać jedynie w sytuacjach, kiedy mamy do czynienia z marką personalną, a stronę o pełnej nazwie firmy powinniśmy zakładać, jeśli chcemy prowadzić np. sklep internetowy lub komercyjną markę.

Tworzenie profilu marki przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od umieszczenia wszystkich informacji o naszej firmie lub projekcie. Powinny być to zwłaszcza dane kontaktowe, a także umieszczenie odnośnika do naszej strony internetowej, jeśli ją posiadamy. Jedynie kompleksowo uzupełnione i zadbane profile będą budziły zaufanie i pozytywny odbiór. Na Facebooku istnieje wiele opuszczonych i nieaktywnych profili, na których głównie brak jest jakichkolwiek informacji. Nie powinniśmy dopuścić zatem do takiego stanu, aby być kojarzonym z takimi profilami.

Na naszym profilu powinniśmy dodać pierwszy content tak, aby rozpoczynając promocję, profil nie był pusty. Również jest to źle odbierane i negatywnie świadczy o konkretnej marce. Powinniśmy dodać zatem przynajmniej kilka postów i zdjęć, aby pierwsi odbiorcy przychodzący na nasz profil mogli skorzystać z poradników czy wpisów tematycznych.

Na naszym profilu powinniśmy również dać odbiorcom możliwość łatwego i szybkiego kontaktu z nami. Możemy zatem umieścić numer telefonu, adres e-mail oraz skonfigurować czat bota na messengerze, który będzie odpowiadał na wstępne pytania.

Jak reklamować markę na FB

Jeśli posiadamy już założone i zaktualizowane konto marki, warto rozpocząć reklamowanie się na Facebooku. Mamy na to kilka możliwości. Przede wszystkim możemy dodawać publicznie jakościowe, otagowane i wartościowe posty. Będą one mogły być wyszukiwane w wyszukiwarce, będą proponowane użytkownikom Facebooka w aktualnościach, a także będą pojawiały się aktualnościach osób, które nas obserwują.

Drugim bardzo dobrym sposobem na reklamę naszej marki na Facebooku jest dołączenie do wszystkich grup tematycznych, jakie istnieją na FB. Po dołączeniu możemy publikować oferty sprzedażowe lub wdrażać content marketing, jeśli publikowanie otwartych reklam na konkretnych grupach jest zabronione. W takiej sytuacji możemy regularnie publikować poradniki, tutoriale czy artykuły tematyczne, które będą oznaczone naszą marką i zachęcą użytkowników do przechodzenia na nasz profil, na którym będą znajdowały się już oferty sprzedażowe.

Na Facebooku możemy wdrażać również social selling. Jest to sprzedaż społecznościowa, która polega na uprzednim nawiązywaniu znajomości, a następnie oferowaniu sprzedaży „znajomym”. Jest to żmudny proces wymagający sporej uwagi, ale warty wykonania, jeśli sprzedajemy rzeczy o wysokiej wartości i nawet jedna sprzedaż będzie generowała dla nas spory zarobek. Social selling jest skutecznym sposobem promocji a wiele osób woli kupować od znajomych, a nie anonimowych marek internetowych — zwłaszcza rzeczy drogie. Social selling, będzie polegał zatem na nawiązywaniu znajomości, regularnych rozmowach, poznawaniu innych osób lub daniu się poznać personalnie na grupach.

Na Facebooku możemy również wykorzystywać Facebook Marketplace, czyli wewnętrzny moduł ogłoszeniowy i dodawać tam ogłoszenia o sprzedaży naszych produktów.

Płatnym sposobem reklamy jest z kolei skorzystanie z systemu reklamowego Facebook Ads. Jest to płatny system Facebooka, którym daje możliwość wyemitowania reklamy w różnych częściach portalu w zamian za opłatą. Jeśli posiadamy zatem budżet reklamowy, będziemy mogli wyemitować treści pisane, graficzne, wideo czy interaktywne w aktualnościach odbiorców, w prawej kolumnie, w messengerze, w Marketplace czy w innych miejscach Facebooka.

Jak wyróżniać kanał marki

Facebook daje kilka ciekawych możliwości na wyróżnienie naszego kanału. Bardzo często możliwości te nie są wykorzystywane i są wręcz egzotyczne czy nieznane dla przeciętnych użytkowników Facebooka. Mają zatem w sobie spory potencjał, aby sprawić, że nasza marka będzie wyjątkowa, a także będzie przyciągała wzrok wielu potencjalnych odbiorców. Wbrew pozorom wyróżniać się na Facebooku jest bardzo łatwo, a wystarczy do tego odrobina czasu i zastosowanie kilku mało znanych trików.

Animowana miniatura profilu to pierwszy sposób na bardzo efektowne wyróżnienie się na Facebooku. Miniaturka naszego profilu obecna przy postach, czy w publicznych miejscach na Facebooku może poruszać się i być animacją. Nie wie o tym wiele osób, a animowane miniaturki w przeciwieństwie do animowanego tła profilu nie są praktycznie w ogóle wykorzystywane. W rzeczywistości jednak dają bardzo zaskakujący efekt, który szokuje wręcz niektóre osoby, które natrafiają na publikowane przez nas posty czy komentarze. Animowaną miniaturkę możemy dodać poprzez aplikację mobilną Facebooka. Wystarczy jako zdjęcie profilowe wgrać animacje gif. Możemy stworzyć ją samodzielnie wykonując gif np. z logiem marki lub pobrać odpowiednie animacje z internetu. Cała operacja przebiegnie dokładnie tak samo jak dodanie zdjęcia profilowego. W efekcie miniaturka naszego profilu będzie animowana.

Drugim ciekawym sposobem na wyróżnienie się na Facebooku jest publikowanie zdjęć 360 stopni. Są to zdjęcia sferyczne pozwalające obracać się po nich w 360 stopniach. Możemy znać je np. z wirtualnych spacerów, gdzie poszczególne zdjęcie interaktywne jest konkretnym kadrem ze spaceru. Zdjęcia takie zaskoczą wiele osób, a możemy wgrywać je na Facebooka zupełnie tak jak zwykle zdjęcia. Możemy robić to nawet do tych samych albumów, w których prezentujemy zdjęcia tradycyjne. Opublikowanie zdjęć 360 stopni z pewnością będzie bardzo ciekawym i interesującym posunięciem. Wielu odbiorców już tylko z tego powodu będzie przeglądało nasze multimedia, aby dowiedzieć się, czy oferujemy więcej tego typu fotografii. W ten sposób możemy przedstawić zarówno naszą markę, jak i rzeczy związane z naszą firmą, ale też i prezentować materiały tematyczne niezwiązane bezpośrednio z naszym projektem. Zdjęcia 360 stopni są również dobrym pomysłem na zaprezentowanie produktów marki, które sprzedajemy, dzięki czemu będziemy mogli dokonać lepszej prezentacji. Zdjęcia interaktywne zamieszczone na grupach tematycznych z pewnością będą bardzo dobrze odbierane i co najważniejsze będą wzbudzały ciekawość u osób, które je zobaczą. Po zdjęciach interaktywnych możemy rozglądać się przy pomocy kliknięcia kursorem, co jest bardzo proste i efektowne.

Aby wyróżnić się na Facebooku, możemy również publikować rzadko wykorzystywane webinaria czy transmisje live na żywo. W zależności od koncepcji możemy zatem przeprowadzać luźne transmisje live dla naszych fanów, przygotowywać prezentacje online, a także prowadzić profesjonalne wykłady tematyczne o dużej wartości merytorycznej. Wbrew pozorom do takiej transmisji wystarczy jedynie stabilne połączenie z internetem i dobra kamera internetowa lub telefon.

Jak angażować odbiorców

Jeśli już posiadamy profil marki i naszych fanów – odbiorców, zdecydowanie warto ich angażować. Wzmacnia to relację z naszą marką, co będzie przekładało się na częstsze korzystanie z niej. Przywiązani fajni będą również częściej wracali do naszej marki i będą chętniej wybierali ją niż nieznane sklepy internetowe czy firmy.

Aby zaangażować odbiorców w życie naszego profilu przede wszystkim, warto zadawać pytania otwarte. Możemy robić to przy okazji publikowania postów lub w dyskusjach pod materiałami. Dzięki temu sprawiamy, że użytkownicy poczują się docenieni, gdyż pytamy ich o zdanie. W ten sposób mogą wyrazić swoją opinię.

Bardzo dobrym sposobem na angażowanie odbiorców na Facebooku jest organizowanie konkursów, gier i zabaw. Mogą być to konkursy z nagrodami, ale w takim wypadku należy pamiętać, że nagrody muszą być przyznawane za wykonanie konkretnej pracy konkursowej, a nie w formie losowej, gdyż zabrania tego regulamin Facebooka. Warto zatem poprosić fanów o przygotowanie pracy konkursowej – np. w świecie realnym. Następnie możemy zaproponować ciekawe nagrody, a jeśli nie posiadamy budżetu na taki ruch, możemy zaoferować nasze produkty lub znaczące zniżki.

Możemy również z naszymi fanami organizować eventy zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Możemy zacząć dbać o środowisko i ekologię, zbierać na szczytny cel, czy realizować wspólny projekt np. nowego produktu. Dzięki temu odbiorcy zaangażują się w życie naszej marki, a także przywiążą do naszego profilu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *