Marketing poleceń w sieci – Wszystko o marketingu rekomendacyjnym w internecie czyli jak pozyskać nowych klientów przez polecenia!

marketing rekomendacji

Marketing poleceń to bardzo skuteczny i tajemniczy zarazem sposób promocji marki w sieci. Przeważnie kojarzymy jedynie, iż opiera się na rekomendacjach, ale nie stosujemy go i nie wiemy o nim zbyt wiele. W tym tekście przedstawiamy, czym jest marketing poleceń, jakie ma typy, dlaczego jest tak korzystny i jakie plusy posiada. Wszystko o poleceniach w sieci poniżej.

Czym jest marketing rekomendacji

Marketing poleceń w internecie to kilka różnych sposobów promocji marki, które wspólnie można podłączyć pod flagą polecania produktów, film czy usług. Sposoby te bazują właśnie na rekomendacjach, ale odbywają się w nieco inny sposób. Można je łącznie nazywać marketingiem poleceń, gdyż wyróżniają się właśnie tą cechą na tle innych metod digital marketingu.

Marketing poleceń będzie zatem ogólną strategią reklamy w sieci polegającą na promowaniu naszej marki poprzez jej polecenia. Możemy pod szyldem marketingu poleceń umieścić marketing szeptany, influencer marketing, czy różne rodzaje treści sponsorowanych.

Ogólnie marketing poleceń posiada wiele zalet i jest niezwykle skutecznym sposobem promocji marketingu internetowego. Dzieje się tak z kilku powodów, które prezentujemy poniżej. Na rynku istnieje wiele agencji marketingowych lub interaktywnych, które wyspecjalizowane są w różnych sposobach promocji polegających na polecaniu. Nie będziemy mieli więc zatem żadnego problemu, jeśli będziemy chcieli zlecić takie reklamowanie naszej marki. Marketing poleceń nie jest jedną konkretną i jasno określoną metodą promocji, ale coraz częściej jego nazwa pojawia się ogólnie w kontekście wszystkich działań, które bazują na rekomendacjach w sieci. Pomaga to lepiej przedstawić zagadnienie, a także wykorzystywać wszystkie metody reklamowe oparte właśnie na tym mechanizmie.

Typy marketingu rekomendacyjnego

Pierwszym typem marketingu poleceń jest marketing szeptany. Polega on na polecaniu naszej marki w sieci w różnych miejscach. Najczęściej marketing taki ma formę kilkuzdaniowych wpisów umieszczonych na blogach, w komentarzach, na forach, w social mediach czy na YouTube. W tych krótkich tekstach pozytywnie przedstawia się naszą markę lub produkty, a także zachęca do skorzystania z oferty. Umieszcza się również nazwę marki lub link do naszej strony internetowej. Marketing szeptany możemy stylizować zarówno na polecenia nas samych jako własnej marki, rekomendacje osób, które słyszały wiele dobrego na temat naszej marki lub zadowolonych klientów.

Influencer marketing to drugi typ marketingu internetowego, który jest znacznie bardziej bezpośredni. Polega on na zapłaceniu influencerom, czyli osobom posiadającym duże grono odbiorców i trudniących się zawodowo płatnym poleceniem produktów. Osoby te w zamian za opłatą zarekomendują naszą markę swoim fanom i zachęcą do korzystania z niej. Na rynku działa duża ilość influencerów a spotkamy ich praktycznie na każdej platformie społecznościowej. Prowadzą również blogi i serwisy internetowe, a także są często osobami publicznymi. Reklama taka pozwala zatem dotrzeć do bardzo dużego grona odbiorców i gwarantuje efektywną promocję internetową.

Artykuły sponsorowane to z kolei trzeciej i najmniej widowiskowy sposób promocji poprzez polecenia w sieci. Jest to jednak bardzo skuteczna metoda, która polega na publikowaniu w zamian za opłatą artykułów tematycznych na portalach internetowych z adnotacją o naszej marce. Może być to wspomnienie, iż dany artykuły sponsorowany jest przez naszą markę lub pozytywne napomknięcie w tekście o naszej firmie i przedstawienie jej jako lidera branżowego. Dodanie artykułu sponsorowanego rozpoczyna się już od kilkunastu złotych przy mało popularnych blogach tematycznych, a może kończyć się na dziesiątkach tysięcy złotych przy publikacjach na topowych portalach informacyjnych. Sam sposób polecenia w takich treściach jest również ściśle określony. Może być to jedynie subtelny wspomnienie w nawiązaniu do naszej marki w tekście bez treści stricte reklamowych.

Porada: Na rynku istnieje wiele agencji marketingowych i interaktywnych, które oferują zarówno kompleksowe wdrożenie marketingu poleceń jak i wybiórczo konkretne strategie. Jeśli zatem nie mamy czasu, nie potrafimy lub zależy nam na komforcie, możemy po prostu zgłosić się do danej agencji marketingowej i zlecić jej w zamian za opłatę przeprowadzenie działań promocyjnych.

Dlaczego marketing poleceń jest aż tak skuteczny

Jeśli mówimy o marketingu poleceń, warto przede wszystkim odpowiedzieć, dlaczego jest on aż tak skuteczny. Jest on coraz częściej wykorzystywany, a dzieje się tak za sprawą pozytywnych komentarzy specjalistów, samych reklamodawców, a także wielu statystyk.

Marketing poleceń jest przede wszystkim skuteczny, dlatego że zawiera formę rekomendacji. Nie jest to nachalne zachęcanie do skorzystania z oferty, które już na pierwszy rzut oka okazuje się niewiarygodne i irytujące. Jakościowa rekomendacja marketingu poleceń jest przede wszystkim wystosowana od konkretnych osób do konkretnych odbiorców. Nie jest to zatem reklama masowa. Potencjalni odbiorcy natrafiający na różnego rodzaju rekomendacje wierzą w ich pozytywną siłę, nawet zdając sobie sprawę, że mogą być powodowane subiektywnymi odczuciami.

Jakiekolwiek rekomendacje zwiększają również ogólne szanse na dokonanie dobrego wyboru czy zakupu. Jest to drugi powód, dla którego marketing poleceń jest skutecznie, a sugerują się nim często duże ilości osób. Przeważnie konsumenci nie mając swoich preferencji zakupowych, chętnie pokierują się jakimkolwiek wskazaniem. Dzięki temu zwiększą swoje szanse na korzystny zakup. Konsumenci będą wybierali rekomendacje również dlatego że nic nie tracą, a mogą jedynie zyskać. Jest to naturalne zachowanie podczas zakupów, kiedy chcemy dokonać jak najlepszych wyborów.

Kolejnym aspektem psychologicznym, który wpływa na skuteczność polecenia, jest efekt słuszności grupy. Jeśli wiele osób poleca konkretny produkt, potencjalni klienci będą odbierali go również lepiej, aniżeli inne nieznane produkty. Będzie tak się działo, dlatego że w rekomendacjach musi być zawarta przynajmniej część prawdy, a skoro wiele osób decyduje się na taki wybór, konsumenci nie narażają się tak samo jak samodzielnie, wybierając nieznane produkty i usługi. Choć jest to nieco złudny mechanizm, działa i sprawia, że marketing poleceń jest skuteczny.

Marketing polecenia jest również skuteczny ze względu na autorytet osób dodających wpisy rekomendujące. Mowa o tym, zwłaszcza jeśli korzystamy z influencer marketingu bądź artykułów sponsorowanych. W ten sposób odbiorcy ufają znanym i rozpoznawalnym osobom, a także znanym sobie serwisom internetowym, że polecenie jest jakościowe i nie muszą samodzielnie sprawdzać danej marki. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla kupujących, a jak wiemy nie od dziś, wygoda jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o zakupie.

Korzyści poleceń pomagających pozyskać klienta

Niepodważalną korzyścią marketingu poleceń jest pasywność tej metody reklamy. Pozostawiając w sieci jakikolwiek polecenia – czy to w formie contentu, artykułów sponsorowanych, czy wpisów polecających będą one generować dla nas klientów jeszcze na długo po dodaniu. Raz opublikowana treść pozostanie w internecie przez wiele miesięcy, a nawet będzie nam służyła jeśli zakończymy obecną kampanię reklamową. W porównaniu z innymi systemami i sposobami reklamy w sieci, w ten sposób otrzymujemy wartość dodaną niejako gratisowo, czego nie uświadczymy np. w płatnych kampaniach reklamowych. Pozwala to obniżać regularnie koszt pozyskiwania klienta z kampanii poleceń, co wpływa również pośrednio na skuteczność całej reklamy.

Marketing poleceń to także bardzo duża elastyczność, z której możemy korzystać niezależnie od tego, jak dużą marką jesteśmy lub w jakiej branży działamy. Dzięki wielu metodom i strategiom możemy dobrać odpowiednie działania do charakteru naszej marki i celu, jaki chcemy osiągnąć. Możemy również samodzielnie decydować o intensywności naszych działań w sieci lub o rozmachu, z jakim będziemy prowadzili działania reklamowe. Możemy zatem bardzo dobrze dostosować się do naszych możliwości finansowych czy operacyjnych, wykorzystując je w pełni, co często nie jest możliwe przy innych typach reklamy.

Promowanie się poprzez marketing poleceń będzie również budowało nasz pozytywny wizerunek. Jest to jeden z najlepszych typów reklamy internetowej, gdyż dociera on bezpośrednio do osób zainteresowanych daną kategorią, a także nie robi tego w sposób nachalny. Dzięki temu odbiorcy będą postrzegali nasze polecenia, przynajmniej w neutralny sposób, w dużej mierze ciesząc się wręcz, że mogą skorzystać z czyjejś sugestii. Marketing poleceń przeprowadzony w jakościowy i odpowiedni sposób nie jest zatem zagrożeniem dla wizerunku naszej marki i nie będzie dla nas problematyczny. W dobie wszechobecnego spamu, czy niedopasowanych reklam jest to spora zaleta, gdyż w ten sposób nie odpychamy od siebie żadnych potencjalnych odbiorców.

Marketing poleceń to również skuteczność. Jest to jeden z najważniejszych plusów, który zasługuje na szczególne wyróżnienie. Promując się poprzez różnorodne polecenia, będziemy mogli pozyskiwać duże ilości odbiorców. Część z nich będzie mogła stawać się również naszymi stałymi klientami. Oprócz braku szklanego sufitu i wąskich grup możemy również osiągać wysokie współczynniki konwersji. Reklama ta jest targetowana naturalnie ze względu na miejsce jej zamieszczania — w grupie osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą korzystały z naszej oferty. Dzięki temu wszystkiemu, stawiając na marketing poleceń nie emitujemy reklamy z nadzieją na pozyskanie jakichkolwiek odbiorców, a bardziej skupiamy się na optymalizacji sprzedaży i obsłudze pozyskiwanych klientów. Polecenie naszej marki przez osobę znaną i lubianą w sieci w zdecydowanej większości przypadków będzie owocowało dużym zainteresowaniem naszej firmy. To przełoży się na sprzedaż.

Marketing poleceń jest również niezobowiązujący. Wdrażając go, nie musimy decydować się na długie korzystanie z tego sposobu reklamy. Możemy wdrażać go zarówno jako czasową kampanię promocyjną, uzupełnienie naszych głównych działań reklamowych, jak i długofalowe działania, na których będziemy bazować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *