Jak analizować skuteczność agencji SEO w e-commerce?

Jak analizować skuteczność agencji SEO w e-commerce?

Agencje SEO to nieodłączny element branży e-commerce. Pomagają one nam pozycjonować nasze strony internetowe, promując je w Google. Dzięki temu procesowi pozyskujemy nowych klientów z internetu i możemy zarabiać więcej pieniędzy. Jak jednak analizować skuteczność agencji SEO w branży e-commerce i określać czy działają skutecznie, efektywnie, wywiązują się ze swoich obowiązków, a także czy współpraca taka jest opłacalna? Wszystko o mierzeniu skuteczności agencji SEO w e-commerce poniżej.

Skuteczne zbierania statystyk i informacji

Pierwszym krokiem, aby przeanalizować skuteczność agencji SEO, która pozycjonuje nasz sklep internetowy, jest zebranie wiarygodnych i dokładnych statystyk na temat pozycjonowania e-sklepu. Będzie to punkt wyjściowy, na którym będziemy się opierali, a dzięki zebranym statystykom będziemy mogli dokonać rzetelnej oceny. Im więcej informacji zbierzemy, tym lepiej poznamy sytuację i będziemy mogli lepiej zweryfikować, czy agencja SEO działa skutecznie.

Do tego celu możemy przede wszystkim używać dwóch najpopularniejszych narzędzi oferowanych przez Google. Są to Google Search Console, a także Google Analytics. Powinniśmy skonfigurować je przed rozpoczęciem pozycjonowania strony przez agencję SEO, aby mieć dostęp do kompleksowych informacji zarówno przed rozpoczęciem pracy, w trakcie ich wykonywanie, a także w momencie gdy będziemy chcieli sprawdzić skuteczność działania agencji. Narzędzia te są darmowe i wymagają prostej konfiguracji. Dostarczają nam jednak bardzo dużo cennych informacji, takich jak:

  • pozycja naszej witryny wyszukiwarce Google
  • zapytania generujące kliknięcia
  • podstrony generujące zaangażowanie
  • ilu użytkowników dokonuje konwersji

W Google Analytics będziemy mieli dostęp do bardziej szczegółowych i obszerniejszy informacji o naszej stronie. Będą to np. rozszerzone informacje o widoczności naszej witryny w Google pod odpowiednimi słowami kluczowymi, informacje o pozyskiwanym ruchu organicznym, dane o tym, jak zachowują się użytkownicy na naszej stronie także, skąd pochodzi ruch. Google Analitycs dostarczy nam również informacji o szybkości działania strony, czy zmianach jej parametrów.

Do analizowania i zbierania statystyk naszej strony internetowej możemy używać również wielu innych, zewnętrznych, darmowych i płatnych programów. Możemy zaliczyć do nich takie narzędzia jak Senuto, Ahrefs, SEMSTORM, SurferSEO czy Page speed Insights.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem na zebranie informacji o naszym sklepie internetowym i jego pozycjonowaniu jest zlecenie niezależnego i niezobowiązującego audytu SEO. Do wyboru mamy dwie opcje – audyty wykonywane przez agencje SEO, a także darmowe audyty automatyczne w sieci, które zbierają wszystkie dostępne publiczne informacje o naszej witrynie i przedstawiają je w formie czytelnego raportu.

Dzięki zebraniu wszystkich informacji o naszej witrynie będziemy mogli mi przejść do kolejnego kroku, czyli oceniania skuteczności działania agencji SEO.

Czy działania agencji są zgodne z umową

Jeśli już mamy konkretne i wiarygodne statystyki na temat pozycjonowania naszej strony internetowej, zanim przejdziemy do indywidualnej oceny tego, czy działania agencji nam się opłacają, powinniśmy sprawdzić, czy agencja SEO wywiązuje się rzetelnie z umowy, którą z nami podpisała. W branży e-commerce działa wiele agencji SEO, które nie cechują się zbytnią rzetelnością, a solidne wypełnianie umów nie jest takie oczywiste. Przede wszystkim powinniśmy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy agencja SEO wykonuje przy naszym sklepie internetowym takie działania, jakie obiecała w umowie. Jeśli podpisaliśmy umowę o pozycjonowanie za efekt sklepu internetowego, musimy sprawdzić, czy dane efekt istnieje lub czy efekty istnieją, jeśli w umowie był podany czas utrzymywania się “pożądanego efektu”. Jeśli podpisaliśmy umowę abonamentową powinniśmy weryfikować jedynie wykonywanie konkretnych czynności przy stronie zawarte w umowie.

Chcąc zatem przejść do oceny skuteczności, powinniśmy porównać statystyki i informacje o pozycjonowaniu strony internetowej z tym, co zamówiliśmy lub, co zostało nam obiecane przez agencję. Jest to pierwsza sytuacja, w której dowiemy się, czy agencja SEO skutecznie pozycjonuje naszą stronę internetową i wykonuję te czynności oraz cele, do których się zobowiązała. Warto w tym miejscu podkreślić, że pozycjonowanie sklepu internetowego nie jest prostą kwestią, gdyż w branży e-commerce panuje szczególnie duża konkurencja, a sam proces optymalizacji w e-sklepie wykracza jedynie poza typowe kwestie techniczne i obejmuje jeszcze płaszczyzny user experience czy inne kwestie związane ze sprzedażą oraz klientami. Jeśli zatem agencja nie wywiązuje się z pewnych działań, ale są to nieliczne kwestie i nie odbiegają znacznie od ustaleń, nie powinniśmy negatywnie oceniać takiej agencji.

Skuteczność czyli co?

Jeśli chcemy dokonać oceny skuteczności pozycjonowania przez agencję SEO naszego sklepu internetowego, przede wszystkim powinniśmy zadać sobie pytanie, czym jest dla nas skuteczność. Każda osoba, marka czy firma będzie stawiała sobie inne cele, które chce osiągnąć poprzez pozycjonowanie sklepu internetowego. Nie ma zatem jednego konkretnego wyznacznika, którym powie nam czy dana agencja SEO działa skutecznie, czy też nie. Każda marka będzie zatem posiadała swoje cele, które będą indywidualne. Oceny skuteczności powinniśmy zatem dokonać pod naszym indywidualnym kontem. Nie powinniśmy porównywać działań agencji SEO wobec naszego sklepu internetowego do witryny naszych znajomych czy innych marek w internecie, gdyż mają one inny sposób funkcjonowania, stawiają inne cele agencji i pozycjonują stronę nieco inaczej.

Przeważnie, skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego przez agencję SEO będzie oznaczało zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce Google oraz pozyskiwanie dużej ilości jakościowego ruchu organicznego, który będzie przekładał się na zauważalne zwiększenie sprzedaży.

Obecność witryny w wyszukiwarce Google pod konkretnymi słowami kluczowymi w danej kategorii tematycznej to pierwszy element, jaki powinniśmy zweryfikować, chcąc ocenić skuteczność pozycjonowania naszego sklepu internetowego. Jest to jeden z najważniejszych czynników, który odpowiada za pozyskiwanie odpowiednio dużego ruchu organicznego i cel, dla którego przeważnie pozycjonujemy nasze strony internetowe. Powinniśmy zadać sobie pytanie, czy agencja SEO potrafi wypromować naszą witrynę na odpowiednie pozycje pod konkretnym słowami kluczowymi wyszukiwarce Google.

Jakość ruchu organicznego to drugi bardzo ważny czynnik decydujący o skuteczności działań agencji SEO. Nieuczciwe agencje, mogą pozyskiwać duże ilości bezwartościowego ruchu, który łatwo sprowadzić na naszą stronę internetową, ale który nie będzie przekładał się na konwersję i sprzedaż. Ruch taki powinien być jakościowy, a osoby przechodzące do naszego sklepu internetowego powinny z dużym prawdopodobieństwem móc i chcieć skorzystać z naszej oferty.

Współczynnik konwersji to kolejny ważny element, który pozwoli ocenić nam czy agencja SEO skutecznie pozycjonuje nasz sklep internetowy. Jest to stosunek sprzedaży do sprowadzonego ruchu organicznego z sieci. Im jest on wyższy tym lepiej. Będzie oznaczało to, że duża część osób przechodzących na naszą stronę internetową dokonuje następnie w nim zakupu. Agencje SEO, mogą wpływać na jakość i ilość konwersji poprzez odpowiednią optymalizację serwisu, czy pozyskiwanie jakościowego ruchu, a więc są odpowiedzialne za zwiększenie sprzedaży, a nie jedynie zwiększenie widoczności i witryny w wyszukiwarce Google.

Ocena skuteczności agencji SEO przed jej wyborem

Bardzo często w branży e-commerce będziemy chcieli ocenić skuteczność dalej agencji SEO przed wyborem konkretnej marki, która zajmie się naszą stroną internetową. Jest to często jeden z kluczowych czynników, który decyduje o tym, czy wybierzemy konkretną agencję, gdyż chcemy wypromować naszą witrynę na wysokie pozycje w Google i pozyskiwać klientów dla naszego sklepu internetowego. Jak zatem sprawdzić skuteczność poszczególnych agencji SEO na etapie ich wyboru?

Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić ich doświadczenie. Jeśli agencje SEO posiadają szerokie doświadczenie i działają na rynku bardzo długo, oznacza to, że działają skutecznie i są wybierane przez kolejnych klientów. Powinniśmy sprawdzić również opinie oraz rekomendacje o takich agencjach, aby bardziej szczegółowo dowiedzieć się, czy agencje spełniają swoje zadanie i pomagają klientom pozycjonować ich sklep internetowy oraz czy robią to skutecznie. Możemy również poprosić konkretne agencje SEO przedstawienie planu pozycjonowania, metod pracy, czy swojego portfolio. Pozwoli to nam lepiej ocenić, czy poszczególne agencje SEO działają zgodnie z zasadami, najnowszymi trendami i wykorzystują swój potencjał, a także jak duże jest prawdopodobieństwo, że dana agencja SEO będzie promowała naszą stronę skutecznie.

Indywidualna ocena opłacalności

Podsumowując temat skuteczności agencji SEO, która pozycjonuje sklepy internetowe, powinniśmy zaznaczyć, że skuteczności dla każdej marki będzie oznaczała, co innego. Powinniśmy zatem przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie czy dana agencja SEO, z którą współpracujemy spełnia nasze oczekiwania i daje nam to, co chcemy osiągnąć. Często nie ma sensu osiągać lepszych wyników z za które będziemy musieli zapłacić nieporównywalnie więcej lub których nie będziemy mogli przełożyć na sprzedaż, gdyż np. posiadamy wąskie gardło sprzedaży. Odpowiadając zatem na pytanie czy agencja SEO działa skutecznie i skutecznie pozycjonuje nasz sklep internetowy powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dostajemy dokładnie to czego oczekujemy od promowania się poprzez witrynę w wyszukiwarce Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.