Depozycjonowanie stron internetowych to jeden z najbardziej tajemniczych procesów, któremu można poddawać nasze lub inne witryny w internecie. Przeważnie nie wiemy czym tak właściwie jest obniżenie rankingu witryny w wyszukiwarce Google, gdyż depozycjonowanie stosuje się bardzo rzadko. Warto jednak znać to pojęcie i wiedzieć jak można obniżać ranking względem naszych i obcych stronach. W tym tekście odpowiadamy na wszystkie pytania związane z tym tematem i dokładnie wyjaśniamy depozycjonowanie stron www.

Czym jest depozycjonowanie stron czyli negatywne SEO

Depozycjonowanie stron internetowych to proces odwrotny do pozycjonowania. Polega on na zmniejszeniu pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Może być przeprowadzony zarówno w odniesieniu do naszej własnej witryny do której mamy dostęp, ale także i zewnętrznych witryn, których nie jesteśmy właścicielami.

Proces pozycjonowania stron internetowych, co również warto podkreślić jest tak jak w przypadku pozycjonowania nieprzewidywalny i długotrwały. Nigdy nie możemy zatem zaplanować konkretnych efektów, a także czasu depozycjonowania, ale możemy działać w tym kierunku. Depozycjonowanie jest też procesem świadomym. Wykonując go należy zatem działać w sposób przemyślany i regularny aby odnosić sukcesy na tym polu. Celowe obniżenie rankingu witryny w wyszukiwarce Google jest również jednym z rzadziej wykonywanych procesów związanych ze stronami internetowymi.

Najczęściej z depozycjonowaniem możemy spotykać się w najbardziej dochodowych kategoriach tematycznych, a także na czele wyników wyszukiwania Google. Jest to proces dość skomplikowany, którego nie stosuje się szeroko i powszechnie. Co za tym idzie jest również kosztowny i używany jedynie w sytuacji gdy w grę wchodzą duże zyski. Depozycjonowaniem zajmują się specjaliści SEO którzy znają marketing wyszukiwarkowy zarówno pod pozytywnym jak i negatywnym kątem. Nie wszyscy jednak specjaliści – a właściwie jedynie mała ich część potrafi depozycjonować witryny, a także bronić się przed tym procesem i skutecznie zajmować się tym zagadnieniem.

Po co przeprowadza się pozycjonowanie

Depozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim wykonuje się sytuacji kiedy chcemy obniżyć poziom naszej witryny w wyszukiwarce Google, a nie chcemy usuwać jej całkowicie i wykreślać z indeksu. Będą to sytuacje związane z promocją innych stron w danej branży czy chęcią dywersyfikacji ruchu pod konkretnymi hasłami i rozdzielnie go równomiernie na wiele serwisów.

Sytuacją, w której wykonuje się również depozycjonowanie stron internetowych jest obrona przed nieuczciwymi markami, które nas atakują. Na rynku bardzo często dochodzi do wielu pojedynków, a konkurencja często może posuwać się do bardzo negatywnych metod nieuczciwej konkurencji. Depozycjonowanie stron internetowych w takich momentach wykorzystuje się w obronie naszego dobrego wizerunku i imienia. Jeśli nasza marka jest szkalowana lub niesłusznie atakowana depozycjonowanie wykonuje się w celu obniżenia rankingu agresywnych stron i zrzucenia ich na odległe pozycje tak, aby witryny stały się mało popularne i nie miały aż tak dużej siły przebicia. Jest to jeden z ciekawszych sposobów na obronę wizerunku naszej marki, który działa dużo szybciej aniżeli zgłoszenie przestępstwa do organów ścigania. 

Depozycjonowanie wykonuje się również w ramach nieuczciwej konkurencji. W niektórych sytuacjach znacznie taniej i prościej jest  depozycjonować inne strony internetowe i w ten sposób zyskiwać pozycje ze swoją promowaną witryną internetową. W takiej sytuacji pokonanie konkurencyjnych serwisów uczciwą pracą i pozycjonowaniem nie jest łatwe gdyż konkurencyjne serwisy mogą być bardzo silnie, doinwestowane i profesjonalnie pozycjonowane. W takiej sytuacji sięga się po nieuczciwe metody walki i wykorzystuje w negatywnym świetle depozycjonowanie o czym również warto pamiętać.

Jak depozycjonuje się swoje strony internetowe

Jeśli chcemy z jakichś powodów obniżyć ranking naszej witryny w wyszukiwarce Google, przede wszystkim możemy je rozoptymalizować. Są to działania odwrotne do działań pozycjonujących. Można w takiej sytuacji usunąć mobilną wersję witryny, wydłużyć czas ładowania czy zaprzestać dodawania nowego contentu. Możemy również zmniejszyć ilość podstron danego serwisu czy zmniejszyć ilość linków zwrotnych do witryny.

Łagodniejszą odmianą depozycjonowania własnej strony internetowej jest również po prostu jej nieoptymalizowanie i niepozycjonowanie. Jeśli zaprzestaniemy wykonywania jakichkolwiek działań aktualizacyjnych czy optymalizacyjnych, a także pozycjonujących z czasem będzie ona łagodnie traciła miejsca w rankingu wyników wyszukiwania Google. Jest to dobre rozwiązanie kiedy nie zależy nam na nagłym obniżeniu ranking witryny.

Jak depozycjonuje się zewnętrzne strony internetowe

Pierwszym sposobem w jaki można depozycjonować obce strony internetowe jest przejęcie dostępu do nich i sabotaż. Będą to wszystkie wyżej wymienione działania, które można dokonać na stronie internetowej do której ma się dostęp. Dodatkowo, mogą być to działania bardziej subtelne, które będą rozoptymalizowywały stronę internetową, ale które będą trudniejsze do wykrycia i nie będą widoczne na pierwszy rzut oka. Przejęcie dostępu do witryny może odbywać się np. podstępem. Osoby chcące zaatakować daną witrynę, mogą uzyskać do niej dostęp np. pod pretekstem audytu, prac pozycjonerskich czy współpracy z marką. Jest to dość skomplikowane przedsięwzięcie, ale którego nie można wykluczyć i który należy zawsze mieć na uwadze przekazując witrynę komukolwiek.

Ataki hakerskie to kolejny sposób na depozycjonowanie stron internetowych, do których nie mamy dostępu. Ataki takie, mogą przyjmować różne formy. Do najpopularniejszych możemy zaliczyć np. ataki ddos mające wyłączyć daną witrynę z użytku czy zawirusowanie witryny internetowej. Działania takie doraźnie uniemożliwiają korzystanie ze strony w konkretnej chwili i zmniejszają dostępność strony internetowej w sieci, co wpływa na ogólny poziom pozycjonowania.

Zgłaszanie skarg i raportowanie witryny do Google to kolejny sposób w jaki można atakować witryny i zmniejszać ich pozycję w rankingu wyników wyszukiwania. Wyszukiwarka Google może nakładać na witryny łamiące zasady kary algorytmiczne, a także ręczne. Te pierwsze nakładane są automatycznie przez roboty indeksujące, a kary ręczne nakładane są przez pracowników firmy. Ta strategia depozycjonowania polega na zgłoszeniu wielu naruszeń zasad w odniesieniu do atakowanej strony. Licząc na dużą liczbę zgłoszeń, osoby atakujące witrynę mają nadzieję, że przynajmniej kilka z nich zostanie uznanych, a witryna zostanie ukarana np. obniżeniem rankingu w wynikach wyszukiwania. Bardzo często pozycjonowanie i optymalizacja strony przebiegają na granicy dopuszczalnych zachowań i nie jest to rzadkością. Zachowanie takie ma zatem wykorzystać pewne niedoskonałości Google i spowodować nałożenie kary na wyrost która będzie realnie obniżała pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Depozycjonowanie stron internetowych odbywa się również podstępem i nie są to jedynie otwarte negatywne działania kierowane w stronę atakowane witryny. Dobrym przykładem tej taktyki jest podzielenie ruchu pozyskiwanego przez stronę www w danej kategorii tematycznej. W tym celu włącza się do tej samej kategorii i pod te same hasła inne witryny i intensywnie je pozycjonuje. Sprawia to, iż w czołówce wyników wyszukiwania większość witryn jest własnością jednej nieuczciwej marki, która w ten sposób zabiera więcej ruchu organicznego atakowanej witrynie aniżeli przy walce “jeden na jeden”. W takim wypadku atakowana witryna staje się dużo słabsza jeśli samoistnie spada w dół w rankingu wyników wyszukiwania — a co za tym idzie można stosować wobec niej skuteczniej inne sposoby depozycjonowania.

Preparowanie linkowania zewnętrznego to kolejny sposób na depozycjonowanie stron internetowych, do których nie posiadamy dostępu. Linkowanie zewnętrzne jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych i decyduje w dużej mierze o pozycji naszej witryny w wyszukiwarce Google. Chcąc depozycjonować serwis, zamieszcza się w sieci niskowartościowe linki zwrotne i robi to w nienaturalny sposób. Dodawane są zatem duże ilości odnośników do atakowanej witryny z wątpliwych lokalizacji internetowych. Robi się to również automatycznie i na masową skalę tak, aby działanie to było szybko wykryte przez algorytmy Google. Wyszukiwarka każe za manipulacje linkami właśnie obniżeniem rankingu witryny wynikach wyszukiwania. Osoby atakujące, mogą w ten sposób zewnętrznie szkodzić atakowanej witrynie i powodować negatywną jej ocenę przez Google.

Jak możemy się bronić przed konkurencją? Metory odparcia depozycjonowania

Mówiąc o depozycjonowaniu stron internetowych należy zawsze mieć na uwadze to iż my możemy paść ofiarą takiego procesu i ataków. Należy zatem wiedzieć jak bronić się przed działaniami tego typu kiedy są one stosowane wobec nas.

Przede wszystkim powinniśmy uczciwie i rzetelnie budować pozycję strony w wyszukiwarce Google. Rzetelna i silna witryna będzie mniej podatna na ataki. Jakościową witrynę jest znacznie trudniej obniżyć w wynikach wyszukiwania Google, a posiadając silny serwis maksymalnie utrudniamy to zadanie. Wobec takiej witryny znacznie trudniej jest nałożyć np. kary przez Google czy zablokować jej działanie.

Drugim sposobem obrony przed depozycjonowaniem jest zadbanie o wszystkie możliwe najlepsze zabezpieczenia techniczne. W tym celu możemy skontaktować się z webmasterem naszej strony, zatrudnić specjalistę czy skontaktować się z marką obsługującą nasz hosting. Im bardziej zabezpieczona będzie nasza strona internetowa tym mniejsze ryzyko ataku hakerskiego lub włamania się na nią.

Aby chronić się przed depozycjonowaniem powinniśmy również wykorzystywać do tego celu analitykę. Może być to zarówno darmowy automatyczny audyty jak i audyty wykonywane przez profesjonalistów i agencje SEO. Bieżące monitorowanie witryny ma na celu wykrycie nieprawidłowości, a także szybką reakcję. Jest to bardzo dobre narzędzie do ochrony naszej witryny, gdyż w ten sposób będziemy mogli od razu zacząć się bronić i robić to skutecznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.