Co powinien zawierać audyt SEO sklepu internetowego?

Co powinien audyt SEO sklepu internetowego?

Audyt SEO sklepu internetowego to bardzo popularna usługa, z której chętnie i często korzystamy. Ale czy tak naprawdę wiemy, co musi zawierać audyt SEO sklepu internetowego? Nie jest to typowe sprawdzenie witryny internetowej, a sklep pełni dużo unikalnych funkcji oraz ma wiele elementów, które analizuje się pod innym kontem. W tym tekście prezentujemy przydatny poradnik odnośnie do tego, co musi zawierać audyt sklepu internetowego i jakie elementy będą nam szczególnie przydatne podczas sprawdzania naszej witryny sprzedażowej.

Podstawowe elementy SEO

Audyt SEO sklepu internetowego przede wszystkim polega na sprawdzeniu witryny pod kątem jej optymalizacji do wyszukiwarki Google, a także ogólnego pozycjonowania. Będzie to sprawdzenie tych wszystkich elementów, które w standardowy odpowiadają za pozycję w wyszukiwarce Google tak, jak w przypadkach innych rodzajów witryn. Są one podstawą naszego sklepu internetowego i platformą do działań związanych ze sprzedażą w e-commerce która powinna zatem działać sprawnie, bezbłędnie i efektywnie.

Podczas audytu SEO sklepu internetowego sprawdza się zatem wszystkie kwestie techniczne, takie jak czytelność i zwięzłość kodu HTML, hosting, katalogi plików, mapę strony, prostotę szablonu, czy parametry odpowiadające na szybkość działania strony internetowej. Weryfikuje się również wersję mobilną naszego serwisu, sprawdza linkowanie wewnętrzne, zewnętrzne i wychodzące, jakość dodanego contentu na stronę, powiązywanie strony wizytówką na Google Maps, czy przyjazność adresów URL. Sprawdzane są też metadane czy dane strukturalny witryny. Są to najważniejsze elementy wpływające na SEO naszej strony internetowej. Ogólnie istnieje ich nawet kilkaset i wszystkie powinny być dokładnie sprawdzane przez agencję SEO audytującą nasz sklep internetowy.

Ważnym elementem strony internetowej, a zwłaszcza sklepu internetowego jest również Core Web Vitals. Jest to jeden z najnowszych czynników rankingowych, który określa witalność strony internetowej, czyli szybkości wczytywania się, szybkość ładowania elementów na stronie czy czas po którym witryna jest gotowa do użytku.

Elementy e-commerce

Drugą bardzo ważną płaszczyzną audytu SEO sklepu internetowego jest sprawdzenie tych elementów, które dotyczą branży e-commerce. Wpływają one bezpośrednio na pozycjonowanie strony internetowej, a także sprzedaż. Możemy zaliczyć do nich takie elementy jak:

  • Moduł sprzedażowy
  • Opisy kategorii i produktów
  • Karty produktów
  • Analizę struktury strony
  • Bezpieczeństwo strony
  • Sprzedaż komplementarną
  • Content
  • Grafiki
  • Treści reklamowe

Audyt SEO sklepu internetowego przede wszystkim skupia się na module sprzedażowym. Podczas takiego sprawdzenia strony weryfikowany jest proces zakupowy, który przychodzą klienci, aby był prosty, szybki i bezproblemowy, a także nie zawierał błędów.

Szczególnemu sprawdzaniu poddaje się opisy kategorii i produktów. Są to bardzo ważne miejsca, a same treści powinny zawierać odpowiednio zoptymalizowane teksty zarówno pod kątem SEO, jak i user experience. Audytorzy weryfikują zatem, czy opisy są odpowiednio długie, zawierają odpowiednie słowa kluczowe, a opisy są odpowiednio jakościowe np. sformatowane.

Weryfikacji poddawane są również karty produktowe, często posiadające wiele błędów. Karty powinny zawierać odpowiednie elementy, a także być odpowiednio zoptymalizowane. Często dochodzi na nich – o czym nie wiemy, do wewnętrznych duplikacji treści lub karty nie wykorzystują swojego potencjału, np. linkowania wewnętrznego.

Podczas audytu SEO strony internetowej, sprawdzeniu poddawana jest również struktura strony. Dotyczy to zarówno odpowiedniego szablonu jak i  konkretnych zakładek, ale także umieszczenia oraz prezentowania informacji na stronie.

Audyt SEO sklepu internetowego powinienem sprawdzać bezpieczeństwo strony internetowej. Jest to szczególnie ważne, gdyż w branży e-commerce dochodzi do sprzedaży, podawania danych osobowych i przechowywania dużej ilości wrażliwych danych. Specjaliści weryfikują certyfikat SSL, a także poziom bezpieczeństwa i elementy wpływające na ochronę bazy danych. Audytorzy sprawdzą również kwestie związane z RODO i innymi ważnymi powiadomieniami odnośnie do np. ciasteczek.

Audyt taki powinien zawierać również sprawdzenie opcji dosprzedaży w naszym sklepie internetowym, która potrafi znacząco podnieść sprzedaż. Jest to oferowanie dodatkowych produktów do zakupywanych aktualnie przez klienta np. podczas finalizacji transakcji.

Bardzo ważnym elementem audytu SEO sklepów internetowych jest sprawdzanie treści, które się na niej znajdują. Opisy produktów i kategorii powinny być wyczerpujące, a także zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Przyjmuje się, że długość ok. 300 znaków dla opisów produktów jest dobrym wynikiem. Sprawdza się też nasycenie słowami kluczowymi, używanie nagłówków h1, h2, h3 itd. a także unikalność contentu, częstotliwość jego aktualizacji oraz ilość i jakość.

Sprawdzeniu poddawane są również grafiki, a także ich optymalizacja pod kątem SEO. Materiały sprzedażowe i wewnętrzne materiały reklamowe są bardzo często wykorzystywane w dużej ilości w sklepach internetowych i myszą być odpowiednio dostosowane, aby prezentować się profesjonalnie, estetycznie i działać wydaje.

Audyt e-commerce powinien zawierać również sprawdzenie treści reklamowych obecnych w naszym sklepie internetowym. Mogą być to banery reklamowe, personalizacja reklam, oferty sprzedażowe ograniczone czasowo czy remarketing.

User experience

Nasz sklep internetowy podczas audytu SEO powinien być również poddany szczegółowej weryfikacji pod kątem user experience, czyli dostosowania do użytkowników. Dzięki temu użytkownicy przebywają chętniej i dłużej na naszej stronie internetowej, a także mają bardziej komfortowe warunki do robienia zakupów.

Przede wszystkim będzie to sprawdzenie poprawności działania naszej strony internetowej np. jej przejrzystości. Audytorzy mogą sprawdzić, w jaki sposób działa np. nawigacja czy wyszukiwarka. Podczas audytu powinny zostać sprawdzone również elementy formatowanie witryny oraz treści, aby mogły być przyswajane szybko i łatwo. Czasami odpowiednia czcionka lub kolorystyka znacznie ułatwiają zapoznawanie się z ofertą marki.

Kolejnymi elementami odpowiadającymi za komfort użytkowania strony przez użytkowników są np. dział FAQ, chatbot czy sekcja pomocy i kontaktu.

Ruch i analiza słów kluczowych

Kolejną płaszczyzną, która jest sprawdzana podczas audytów SEO sklepów internetowych, jest ruch i analiza słów kluczowych. W największym stopniu odpowiadają one za to czy nasza witryna trafnie i skutecznie pozyskuje klientów z wyszukiwarki Google. Specjaliści weryfikują zatem czy nasza witryna sprzedażowa używa odpowiednich słów kluczowych, które pozwalają pozyskiwać duże ilości jakościowego ruchu. Oceniana jest opłacalność używania danych słów kluczowych, a także ich trafność, sezonowość czy kompleksowość. Audyt sklepu internetowego ma zatem sprawdzić, czy pozyskiwany ruch z internetu może być pozyskiwany taniej i skuteczniej, a także, czy jest odpowiedniej jakości, a przechodzący użytkownicy z sieci spod konkretnych fraz rzeczywiście, mogą stać się naszymi klientami.

Raport i rekomendacje

Solidny audyt SEO sklepu internetowego powinien oprócz zebrania i ocenienia wszystkich danych zawierać czytelny oraz wartościowy raport, a także rekomendacje. Dzięki temu dowiemy się o wszystkich najważniejszych informacjach w sposób prosty i przejrzysty. Będziemy rozumieli je, nawet jeśli nie jesteśmy specjalistami SEO. Rekomendacje z kolei pozwolą nam zrozumieć kontekst raportu, a także całego audytu. Dzięki niemu będziemy mogli podjąć odpowiednie działania, skierować pozycjonowanie strony internetowej w odpowiednim kierunku, a także położyć nacisk na te elementy strony, które są wskazane przez specjalistów. Rekomendacje często zawierają zarówno informacje o pilności napraw, ale także dobre praktyki i zalecenia, które warto wykonać, aby zwiększyć potencjał naszego sklepu internetowego.

Dobre audyty sklepu internetowego zawiera również analizę konkurencyjności. Jest to zestawienie naszego sklepu internetowego na tle innych konkurencyjnych serwisów, z którymi bezpośrednio rywalizujemy. Dzięki takim szczegółowym informacjom wiemy, w jakim kierunku powinniśmy rozwijać nasz sklep internetowy, a także, ile pracy musimy włożyć, aby stać się liderem branżowym. Nadaje to bardzo ważny kontekst naszym działaniom i pozwala ocenić naszą markę sprzedażową na rynku. Dzięki analizie konkurencyjności będziemy również wiedzieli, jak duże środki musimy wydać na SEO, aby osiągnąć konkretne rezultaty.

Pamiętaj: Głównym celem audytu SEO sklepów internetowych jest stwierdzenie dostosowania serwisu sprzedażowego pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Ma on pośrednio zwiększyć ilość i jakość pozyskiwanego ruchu organicznego, a w konsekwencji sprzedaż. Audyt SEO sklepu internetowego obejmuje również także elementy związane ze sprzedażą, które również wpływają na liczbę konwersji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.